Tuesday, December 8, 2009

Apa ada dengan~~~

Salam

hakhak... relaks2... jangan suspen2... sebenarnya entri ni aku cuma nak kongsi 'one of my interest'. korang semua pernah dengar pasal cosplay? atau cosplayer? atau crosplayer? kalau x silap aku. cosplay adalah singkatan kepada costume and play. maksudnya dalam istilah matematiknya, costume+play=cosplay. ini maksud dari kamus kepala aku sendiri. maksud daripada wikipedia pulak "type of performance art in which participants don costumes and accessories to represent a specific character or idea". maksud dalam kamus plak aku x jumpa cari. sori lah ye.

kalau dekat malaysia ni mungkin susah kita nak tengok suasana cosplay tu sendiri. tapi kalau kat jepun dan beberapa negara barat, cosplay ni dah jadi 'one of their culture'. see, betapa berpengaruh cosplay ni. bukan aku kata kat malaysia ni x de cosplay, tapi kalau dekat malaysia ni x ramai sangat yang involve. aku teringin sangat nk pergi ke mana2 cosplay exhibition. teringin sangat. tapi selalunya tarikh tu mesti x kena dengan jadual harian aku. T___T agak sedih di situ.

bagi aku, cosplay ni sangat unik. dalam cosplay kalau ada sape2 yang berminat, korang kena betul2 tau dan faham personaliti x kira lah dari segi gaya 'body language' ke, cara percakapan ke... semua mesti nampak lebih kurang dengan karakter yang korang nk bawak. korang mmg kena master pasal character korang tu. bila korang betul2 menjiwai karakter tu cosplay korang akan jadi sangat cool! bagi aku lah. mmg cayalah... kalah pelakon yang ada.

klah... aku x nak mengarut lebih2 especially bila korang x dapat gambaran sangat pasal cosplay ni. baik, biar aku sajikan korang dengan beberapa gambar cosplayer yang aku ambil dr internet.

ini sangat cool bagi akulah... dengan backgroundnya, dengan characternye... mmg ummhh lah


hidan~~~ bagi akulah kan... this is the best hidan cosplay yg aku pernah tgk...


aku x sure ni character apa, tapi effort cosplayer ni sangat terserlah... kalu x takkan lah sampai mata pun boleh jadi macam tu kan... COOL!


chibi death note's cosplayers... sooo cute..... seriously this is the cutest cosplayer ever... :P


ni satu lagi karakter yang aku tak kenal, tapi memang sangatlah terserlah ke'cool'an mamat ni... haih... i'm melting~~~


kalau ada siapa2 yang berminat boleh lah tengok2 kat sgcafe. kat sini ada lagi banyak cosplay yang boleh korang layan... so LAYAAANNNnnn.......

No comments: