Wednesday, December 29, 2010

Tersentuh


Salam/Hi

wuahhhh. dah dekat 3 minggu aku intern. wehuuu... jgn tanye aku cane intern aku. agagaga. malas nak cite pasal intern. nak cite pasal apa yang aku alami pg tadi. serius tersentuh aku.

cite die camni

pagi tadi aku ada task yang kena selesaikan. so aku pergilah dekat making area. aku masuk dalam control room. ada 2 orang pak cik tgh keje. so aku join lah dengan diorg. then sorang dr pak cik ni pegi rehat. jadi aku borak lah dengan sorang pak cik ni lg. buat pengetahuan korunk, pak cik tu adlh operator kilang tmpt aku praktikal.



pak cik: belajar dekat mne?

author: dekat ***

pak cik: ooo... senang tak nak masuk sane?

author: hurm... susahlah jugak. ada interview.

pak cik: SPM bpe yang die nak

author: kalu time sye minimum die nak 6A. tapi sekarang sye tak pasti pulak.

pak cik: pak cik ada anak br habis spm. tgh tunggu dapat keputusan

author: oh. die ada mintak mane?

pak cik: die kate die dah mintak banyak tempat. camne byran mase mula2 masuk tu?

author: yuran die dlm RM700

pak cik: ouh... dah tu, kena bayar yang setiap semester pulak macam mane?

author: saya dapat biasiswa. jadi tak sesak sgt lah tapi dr invois yang kitorg dpt satu semester tu kitorg kena byr dalam RM20k +- jugaklah

pak cik: baguslah kalu dapat biasiswa macam tu. senang. biasiswa ape yang kamu dapat

author: p*******. tapi ada kontrak 10 tahun lah.

pak cik: lagi bagus kalau macam tu. nanti senang nak dapat keje. tak payah ssh2 nak kena cari. mase mula2 kamu masuk tu, berape semua skali? RM2000 cukup tak? ke lebih? nak beli barang2 semua tuh.

author: tak pasti lah pak cik. yang sye pasti yuran memang kena bayar RM700. lepas tu barang2 semua sye amik je apa yang ad dekat rumah. jadi tatau sgt berapa habis.

pak cik: ouh.. yelah, nanti nak kna beli buku, cadar lagi, brg2 lain lagi. rse2 cukup tak RM2000 tu?

author: tak pasti pulak pak cik. sebab kebanyakkan brg sye memang amik je dr rumah. tak byk beli baru.

pak cik: ouh... sebab macam dekat asrama kan diorang nak kena beli byk barang. dengan cadar warne biru nye lagi, macam2lah. dekat RM2000 jugak pak cik abis.



mungkin time korunk bace dialog ni macam tak menyentuh perasaan. tapi bila korunk tengok muka pak cik tu, sure korang akan tersentuh. pak cik tu sgt ambik berat pasal anak die tu. muka die pun cam rungsing jugak lah bile die tanye aku RM2000 tu cukup ke tak kalau nak anta anak dia masuk universiti.

terus aku teringat kat ayah aku. seyes weyh. mungkin tu lah yang ayah aku rase mase nak masukkan aku ngan kakak aku ke universiti. sebak plak. pak cik tu dhlh keje kuat. ntah2 ayah aku pun camtuh. tersentuh sangat aku td. lepas tu, aku terus mintak izin dgn pak cik tu balik opis.

terpikir aku, mungkin tulah kepayahan yang ayah aku lalui, dan mungkin tulah apa yang ayah aku rasa. lepas ni aku tak nak dah susahkan ayah aku. aku tak nak dah buat ayah aku risau pasal semua belanja aku. aku ada biasiswa aku sendiri, aku dapat elaun, aku akan belajar sara hidup aku sendiri tanpa bergantung pada ayah aku. aku tak nak dah susahkan ayah aku.


p/s: hurm... rupanya, masa praktikal ni bukan belajar pasal benda2 teknikal dan management je, tapi dapat gak belajar pasal life and value. alhamdulillah.

No comments: