Monday, January 4, 2010

pondan? bapuk? lembut?

salam...

kenapa kadang-kadang kita akan pandang jelik lelaki lembut? atau pun perempuan yang kasar? allooo cik abang cik adik, meh sini cik kiah nak bagitau. baca situasi yg cik kiah bagi ni.

situasi 1

di sebuah warung di pinggir bandar, abu (seorang lelaki lembut yang memegang gelas dengan jari kelingkingnya terangkat you) sedang lepak menghirup teh tarik nya dengan aman. sedang abu menikmati keamanan miliknya, muncul mail (lelaki badget macho dengan muscle yang berketul-ketul kononya sangat masculine) bersama kawan2 nya datang menggugat keamanan si abu. mail mencemuh abu yang lembut itu dan tak henti2 mentertawakan abu. ketika mail enak menggelakkan abu, tiba-tiba melintas tikus di bawah meja mail. mail pun apa lagi, menjerit ketakutan dek kerana tikus tu hingga terkinja-kinja si mail melompat mencari kerusi. si abu pulak apa lagi terus meminta penyapu untuk menghalau tikus tadi. apabila abu selesai menghalau tikus itu, semua pandangan terpaku tertumpu ke arah mail yang ketakutan di atas meja.

the moral of the story : jangan duk sedap2 nak gelakkan orang, kutuk orang. cermin diri tu sendiri dulu. tak semestinya macho itu gentleman dan tak semestinya lembut itu bukan gentleman. paham!!!


situasi 2 (masih lagi menggunakan watak di situasi 1 sebab penulis malas nak cipta banyak watak)

abu sedang bersiap-siap untuk keluar rumah ketika mail datang dan mula mengutuk abu. kaw2 punya kutuk lah. tak percaya? baca ni:

mail : auw.... awek abu nak pergi mana... lawa kain pelikat pakai... auw...

abu : (hanya mendiamkan diri sebab malas nak layan orang macam mail)

mail : ala cik abu ni jual mahal lah pulak yer.... (sambil gelak terbahak2 terguling2 bak tenggiling)

tiba-tiba muncul pak imam

pak imam : oi mail ko buat apa tu?

mail : takde pape pak imam, ni hah cik abu kita ni, punyalah lawa pakai baju melayu pink, auw... dengan kain pelikat pink... (gelak kuat2 tuk sakitkan hati si abu)

pak imam : oit mail. ko ni, kalau tak kacau si abu ni tak boleh ke? kalau nak dibandingkan kau dengan si abu ni, aku lagi rela si abu ni jadi suami anak aku yang hot tu!

mail : alah pak imam, laki lembut macam abu ni nak buat menantu? mintak simpang jauh lah pak imam oiii...

pak imam : buat kau jadi menantu lagi lah, tak ada simpang pun mintak jauh lah ko dari anak keturunan aku. si abu ni bukan macam ko, lembut2 dia, selalu turun masjid buat amal ibadat. ko? turun masjid? pijak tanah luar masjid pun setahun sekali...

mail : adeh!!! (-_-") terkena aku

pak imam pun beredar ke masjid bersama abu yang senyum kepuasan...

the moral of the story: emmm... sama macam situasi 1 kot cuma, jangan nak sedap mulut mengata orang kalau diri sendiri tu lagi teruk!

*ini adalah kisah benar yang direka semata-mata oleh penulis, dan kisah ini ada kaitan dengan watak imaginasi penulis sahaja.

p/s : ni hanyalah ingatan untuk aku dan jugak pembaca yang lain. "Peace no War" (^.^)v

1 comment:

dqeen said...

yep. bersyukurlah dgn apa pun jantina Allah kurniakan n act like one. hehe