Friday, October 30, 2009

pesanan-ku~~~

salam
dah lama aku x update blog nie. blog nie dh jd mcm hidup segan mati x mau. haih =_=' maaf yer blog ku. aku x de idea nk update ape. just hari ni tetiba diberi ilham untuk update blog. ok. straight to the point. for this new entry aku teringin nk share beberapa perkara regarding our lifes.

pertama sekali,
pernah x korunk menghadapi perasaan cam korunk x puas hati ngan mak atau ayah korunk? korunk rase diorg x fair ke, x sayang korunk ke? pernah x? jgn tipulah kate korunk x pernah terdetik perasaan cmtuh sbb mmg lumrah manusia tuk berasa dengki. satu aku nk tanye korunk, kenapa korunk rase cmtu? adakah sebab parents korunk marah2 korunk tapi adik korunk x kena marah? atau adakah sebab parents korunk selalu belikan adik-beradik korunk mende baru tapi korunk kena pakai yang lame? atau mungkin sebab parents korunk selalu je outstation sampai jarang skali jumpa korunk? bagi aku. it's not fair bagi kita utk judge org len. sbbnye? sebabnye, kita bkn Tuhan yg tau segala2nya, tapi kite nie just hamba die je yang hanya bole nmpk 'surface' sesuatu perkara yang berlaku. pernah x korunk berfikir kenapa mak ngan ayah korunk selalu marahkan korunk? ni sume sbb diorg sygkan korunk. bkn sbb diorg bencikan korunk. klu btollah diorg x ske korunk kan, knape x bunuh je korunk kan? lg senang hidup diorg. x yah nk pikir2 pasal korunk lagi. tapi diorg x de terlintas pown nk wat cmtu kat anak diorg. walaupown korunk slalu wat slh tp x sdr2 diri tu wat slh, diorg still bg duit klu korunk x de duit. diorg slalu je kol korunk tanye sehat ke x. x mcm korunk, kol diorg bkn nk tanye khabar, tp nk mintak duit, pas2 nk mengadu ade prob ni prob tu. depan kawan, aweks, balaks slalu je share mende2 yg hepi2 tapi bile ssh sket, mak ngan ayah korunk gak kan yg korunk cari kan? klu nk cite mende2 yg pasal masalah2 nie ssh nk cr org yg btol2 sudi dgr. mak ngan ayah jgk lah yg jadi tmpt korunk luahkan masalah kan?

still x puas hati lagi?
ok, sekarang nie, org slalu tanya kite nie ank mak ke ank ayh? wth!!! kite ade mak n ayah. kenapa nk jadi ank mak je plak or ank ayh je plak? korunk x kan ade kt dunia klu x de mak atau ayh korunk. korunk x kan terbentuk dari satu pihak je tau. x de nye baby dlm perut pompuan tu terbentuk dgn senirik sesuka hati klu x de lelaki yg turut menyumbang. ye x? gelak ahh korunk nk gelak. tp nie kenyataan so kenapa korunk nk jd ank mak atau ank ayh? mmg akn ade org yg cakap ank mak bkn bermakna ko syg mak ko je tp ko lg rapat ngan mak ko. tapi apakah. cuba bygkan ko ade abang n then ade adik. pas2 ade org tanye adik ko die adik sape pas2 die kate die adik abg ko tapi x kate pown die adik ko. ape ko rse? klu korunk still ckp x rse pape pown atau mmg korunk x rapat ngan adik korunk atau watsoever mmg korunk ni hati batu lah kot. kita dikurniakan nikmat kasih sayang yang kite perlu bahagikan sama rata di kalangan org2 yg kita syg. bkn melebihkan yg itu dan mengurangkan yang ini. sedangkan Tuhan kita pown membahagikan kasih sayang Dia dengan sama rata kenapa kita manusia x leh wat cmtu. sayanglah seseorg tu kerana Tuhan. Jangan sayang die sebagai seorg manusia.

aku agk pantang dengan orang yg slalu ckp yg die x puas hati ngan mak ayah die. come on lah. korunk still ade mak n ayah. korunk still bole rse nikmat kasih sayang dari diorg. walaupown diorg cm garang giler ngan korunk atau byk outstation sampai x de mse ngan korunk, tu x bermaknanya diorg x sayang korunk. diorg sayang korunk. korunk kan anak diorg cume cara diorg tunjukkan kasih sayang tu yang menyebabkan korunk x nmpk kasih sayang tu. mak ngan ayah korunk slalu je outstation, tapi kenapa? sbb diorg nk cari duit tuk korunk so dat korunk x kan rse kepayahan atau kesusahan yang diorg pernah rasa. kenapa diorg slalu mrhkan korunk atau garang ngan korunk? sbb tu cara diorg tjkkan kasih sayang diorg. diorg nk korunk jadi org yg berguna, yang berdisiplin. tapi disebabkan kite nie, sebagai anak agak kurang bahasanye, maka kite selalu kate yg marah2 tu sbb diorg x syg kite, yg diorg slalu jarang kat umah tu sbb diorg x syang kite. wei! klu btollah mak ngan ayh kita x sayang kita, dh lame diorg bunuh atau buang atau tinggalkan kite kat umah anak yatim. ade diorg wat cmtu? ingatlah. korunk still ade mak ngan ayah. insyaAllah isu x cukup kasih sayang tu sepatutnya x timbul. n if kalu isu tu timbul, aku rse kite yang tamakkan kasih sayang tu. bukan kita perlukan tapi kita tamak. aku tau mungkin ramai yg x puas hati aku tulis cm ni tp aku just nk korunk sedar yg korunk sgt2 beruntung sbb ade mak ngan ayah tuk korunk kol. tuk korunk tanye2 khabar, tanya resipi ke. nk cite masalah ke. korunk still ade nikmat sume tu. at least korunk still bley berjaya dgn mak n ayah korunk ada di sisi korunk.

tapi aku dh x dpt nk experience sume mende tu lagi. alhamdulillah aku ada ayah n kakak aku. dan aku syg diorg. cume skrg, bile ade org kate die x cukup kasih sayang dari mak die, aku sgt2 marah. hello, korunk still ade mak klu korunk nk cite atau share atau pown at least berborak. at least korunk still ade mak korunk tuk duduk kat hall mase korunk graduate nanT. tapi aku, bukan nk merungut tapi aku just nk korunk sedar dan bersyukur betapa beruntungnya korunk still ade mak still ade ayah. aku tau bkn aku sorg je yg x de mak, ade jugak org len. malah ade yg lagi x bernasib baek dr aku. langsung x de mak ayah. aku still bersyukur, walau aku x de mak, aku still ade ayh n kakak yg sgt supportive.

kdg2 aku selalu terbayang mcm mane kehidupan aku kat universiti klu mak aku ade. mcm mne majlis konvo aku klu mak aku ade skali. mcm mne kehidupan aku bila nk kahwin nanT n mak aku ade same tmnkan aku make upkan aku, teman aku beli brg tuk kawin n stuff. tp nk wat cm ne. Allah lagi sygkan mak aku. aku kena redha dgn ketentuan Tuhan. mungkin itu adlh dugaan tuk aku dan ayah dan kakak aku. sape tau kan. alhamdulillah peristiwa tu byk ajar aku tuk jd seorg yg lebih tabah dan bersyukur ngan ape aku ade. kepada pembaca sekalian, anda beruntung jika anda masih ade mak n ayah korunk. at least korunk balik ade mak n ayah tuk sambut korunk. klu cm aku, aku ada ayah n kakak aku je tu sambut aku. tapi aku still bersyukur sbb at least aku still ade ayah n kakak aku n aku lg beruntung sbb ade org yang langsung x de mak n ayah dan diorg lagi worst sbb klu diorg balik umah x de sape yg sambut diorg.

aku sedey sgt bile ade org cakap mcm2 kat mak ayah diorg. x puas hati lah itulah inilah. kawan2 semua, korunk sgt bertuah sbb korunk ade nikmat kasih sayang mak n ayh korunk. tlglah2. hargailah semua tu sebelum kena tarik nikmat tu. sedar x sedar mak ngan ayah kite tu pown pinjaman tau. diorg semua milik Allah. klu Allah nk tarik balik, bile2 mase Dia bole tarik. ingatlah kawan2. ini pesanan aku walau aku tau aku nie bknlah sape2 nk bg nasihat kat org tapi semua nie based on experience. perasaan kehilangan org yg korunk paling sayang sebenarnya sgt perit. sgt sakit n sakit tu bole terbawa2 tuk mase yang lame tau x. mende lagi worst kalu ade perkara yg buatkan korunk menyesal giler. percayalah. aku pernah rse dan bukan setakat pernah malah skrg nie aku still rse sakit tu kt hati aku. aku harap lepas korunk bace entri nie korunk boleh sedar tp aku tau aku bknlah Tuhan yang boleh merubah org tu. aku hanya mampu berdoa supaya Tuhan berikan hidayah dan lembutkan hati korunk. sebelum aku menamatkan entri nie aku nk mintak maaf bahasa aku kasar n mungkin berbaur kemarahan atau ketidak puas hatian tapi niat aku cuma satu je, aku x nk korunk rse kesaketan yang aku rse. tu je. so kawan2, hargailah parents n family korunk. an also segala mende yg ade di persekitaran korunk.

so korunk, aku merayu n mintak tlg sgt2 ngan korunk sume. tlg lah, appreciate ape yg ade di persekitaran korunk especially parents korunk. sbb tulah harta yang x ternilai yg korunk ade. nikmat kasih sayang mak n ayah laen dari nikmat kasih sayang yg laen. bagi aku pertama adlh kasih sayang pada Tuhan dan keduanya adlah parents dan family aku.

_2471_

No comments: